Niet huilen, er is niets aan de hand

Gepubliceerd op 25 juni 2020 om 08:16

En tijdje terug hoorde ik dit een moeder tegen haar dochter zeggen bij het kinderdagverblijf. Ik zeg het zelf ook wel eens. En jij vast ook, als je moeder bent.

Laten we deze boodschap eens onder de loep nemen: wat zeg je hiermee eigenlijk? Eigenlijk zeg je: je mag niet huilen. Ik kan me niet voorstellen dat er nu iets is waardoor jij zou mogen huilen. Huilen is iets dat je beter niet kunt doen. Je mag alleen huilen als er iets aan de hand is. Je kunt zelf niet bepalen wanneer er iets aan de hand is.

Trowback naar 20/30 jaar geleden. Is er wel eens tegen jou gezegd dat je niet mocht huilen? Dat je je niet aan moest stellen? Dat je eens van je luie bips af moest komen? Dat je niet zo druk/gek/saai/zenuwachtig/bang/boos/vulmaarin moest doen? Deze boodschappen van vroeger hebben vaak veel impact op hoe we nu met emoties omgaan. Het zijn regeltjes geworden die we onszelf nog steeds opleggen: ik mag niet huilen, ik mag niet verdrietig zijn, ik mag niet bang zijn, ik mag niet boos zijn.

Weet je, een emotie kan zich niet aanstellen, die is er gewoon. En de boodschap dat je niet verdrietig, bang of boos mag zijn, helpt ook helemaal niets. Hierdoor leer je alleen maar dat je gevoelens er niet mogen zijn en voel je je onbegrepen.

Ook als je gevoelens wegstopt, blijven ze ongemak opleveren. Gevoelens die worden weggestopt, zetten zich vast in je lijf, leveren stress en lichamelijke klachten op. Alle reden dus, om meer aandacht uit te laten gaan naar gevoelens en emoties.

Maar hoe doe je dat? Sta jezelf toe om te voelen. Merk je neiging op om gevoelens uit de weg te gaan, stop ze dan niet achter slot en grendel, maar blijf erbij. Merk op waar je dit voelt in je lijf en merk op welke gedachten er door je hoofd gaan. Je zult merken dat de intensiteit van de emotie al snel afneemt en dat het dan niet meer nodig is om jouw reguliere strategieën om emoties uit de weg te gaan toe te passen. Zoals hard werken, meteen een oplossing bedenken, verdoven met tv kijken of alcohol, of eten.

Een beetje hulp nodig? Klik hier voor een geleide meditatie die je kunt doen bij een onprettige situatie.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.