Waarom alleen praten niet werkt

Als iemand bij mij komt heeft ze vaak al heel wat uurtjes (dagen, weken, maanden) aan denkwerk er op zitten. De hele situatie is eindeloos geanalyseerd met als resultaat: niets. Geen verandering. 

Dat is ook logisch, want denken en praten alleen levert meestal niets op. Dat komt omdat onze mind niet flexibel is en niet gericht is op verandering. Onze mind wil graag alles zo houden zoals het is, en blijven denken zoals het denkt. Je zit dus continue in dezelfde loop van gedachten, en je mind wil niets liever dan bewijzen dat het klopt wat het denkt. Op die manier ontstaan gedachten zoals 'zie je wel, ik doe het verkeerd', of 'zie je wel, ik sta er altijd alleen voor'.  Totaal nutteloos als je iets wilt veranderen.

Effectieve werkvormen

Gelukkig zijn we niet alleen onze mind, en kunnen we die flexibiliteit en verandering wel opzoeken door andere dingen doen dan denken en praten. Ik gebruik hiervoor allerlei verschillende werkvormen. Door 13 jaar praktijkervaring weet ik inmiddels welke methodes meer en minder effectief zijn (practice based evidence). Ik vind het ook belangrijk dat de methodes die ik gebruik wetenschappelijk onderbouwd zijn. De methodes die ik vaak gebruik omdat ze veel resultaat opleveren en een goede onderbouwing hebben zijn Voice Dialogue, Zijnsgericht coachen en mindfulness. Hieronder kun je lezen wat het is, hoe ik het gebruik en wat jij er aan hebt.  

Hier werk ik met associatiekaarten, supernuttig als je nog niet zo goed weet je wilt. Ik gebruik ze ook vaak om te evalueren, welk beeld staat voor hoe we begonnen? En waar sta je nu?

Ik heb ook altijd allerlei gekleurd papier en stiften om mee te werken. Een tekeningetje zegt soms meer dan 1000 woorden. En de tekeningetjes gaan met je mee naar huis, zodat je ze nog eens kunt bekijken en je beter onthoudt wat je leert.

Voice Dialogue: ontdek alle kanten van jezelf

Ieder mens bestaat uit vele ikken, die de hele dag dialogen met elkaar voeren. Dit heeft niets met een psychische stoornis te maken, maar met stukjes van jou die verschillende dingen denken en willen. Dit is een normaal en gezond verschijnsel. Bijvoorbeeld:  je wordt wakker en bent nog moe, je denkt 'ik wil nog even blijven liggen'. Maar de wekker is gegaan, en je moet opstaan om op tijd te komen, dus je spoort jezelf aan: 'hup, eruit, anders kom ik te laat'.  Hier heb je al twee ikken te pakken, die beide iets anders denken en willen. 

Deze ikken noemen we ook wel subpersonen. Wat we ons karakter of persoonlijkheid noemen, is eigenlijk een verzameling subpersonen. Stel, we vergelijken je persoonlijkheid met een bus vol ikken. Je verschillende ikken zijn de passagiers en jijzelf zit als chauffeur aan het stuur. Je ikken willen echter niet allemaal dezelfde richting op en hebben uiteenlopende ideeën over hoe de bus bestuurd moet worden. Zo wenst je Perfectionist dat jij uitmuntend rijdt, je Pleaser wil dat iedereen het naar zijn zin heeft en je Pusher wil zo snel mogelijk doorcrossen aar de plek van bestemming. Als deze passagiers af en toe iets van hun wensen aan jou, de chauffeur, kenbaar maken, is het nog te overzien. Zij duwen je echter geregeld opzij en nemen zelf het stuur in handen. Je keuzevrijheid wordt daardoor onmiddellijk beperkt. Zo kan het gebeuren dat opeens je Pusher op jouw chauffeursstoel zit. Die kan alleen maar tempo maken en flink gas geven. Dat is zijn functie in jouw leven. 

Iedereen heeft dus zo'n bus vol met ikken. Zolang alle subpersonen met elkaar in balans zijn is dat meestal geen probleem. Maar het gebeurt regelmatig dat een paar subpersonen de overhand nemen, en de dienst gaan uitmaken in de bus. Dan gaat het wringen, want niemand houdt het vol om altijd alles perfect te doen, altijd iedereen tevreden te houden of altijd maar door te gaan. Zo raak je uit balans en ontstaan er problemen. 

Tijdens de coaching onderzoeken we welke subpersonen er allemaal in jouw bus zitten, welke plek ze daar innemen en wat ze te vertellen hebben. Zo krijg je de kans om je subpersonen weer in balans te brengen en zélf weer achter het stuur te zitten. Jij hebt dan weer de regie over jezelf. 

Ook hierbij praten we niet alleen, we tekenen letterlijk jouw bus met ikken er in. Dat maakt het concreet en geeft meer inzicht dan bespreken alleen.

Ook gaan we in gesprek met jou ikken, door ze op te stellen in de ruimte. Zo komen we erachter wat jouw ikken willen bereiken door het stuur over te nemen. Dit klinkt misschien wat vaag, en is een werkvorm die je echt moet ervaren. Het levert altijd prachtige resultaten op, aha-momenten gegarandeerd!

Zijnsgericht coachen: van overlevingspatronen naar authenticiteit

Zijnsgericht coachen is ook zo'n methode die aansluit bij het gegeven dat overdenken en bepraten geen echte verandering te weeg brengen. Door Zijnsgericht coachen raak je meer afgestemd op wie je werkelijk bent. Het doel is om het potentieel in jou wakker te maken en je te helpen daar contact mee te houden. Daardoor voel je je eigen kracht, vind je nieuwe richtingen in je werk of je leven en ontwikkel je positievere relaties met andere mensen. 

Misschien herken je wel dat  je in de ene situatie prima kunt uitspreken wat je wilt en vindt, en in de andere situatie lukt het je helemaal niet.  Je komt erachter dat je de vaardigheid om je uit te spreken dus wel bezit, maar dat er iets gebeurt waardoor het je soms niet lukt.

In Zijnsgericht coachen onderzoeken we wat het is dat je belemmert en hoe je, ook in lastige situaties, toch verbinding kunt houden met de vaardigheden en talenten die je hebt. Dit doen we door gebruik te maken van vloerankers en letterlijk in de belemmering of de gewenste gevoel te stappen. Klinkt dit weer vaag? Zou goed kunnen, je hoofd probeert het te begrijpen, maar deze methode moet je ervaren om de effectiviteit ervan te kunnen voelen en begrijpen. 

Hier begeleid ik een coachee bij het contact maken met haar belemmering. Ook dat is belangrijk, om te voelen wat je niet wilt en wat er dan met je gebeurt. Ik zie altijd van alles aan houding, mimiek, spanning of ontspanning in je lijf. Als je je hiervan bewust bent, kun je deze kennis gebruiken in situaties waarin je je belemmering tegen komt. Zo heb je hier dus echt iets aan, ook thuis en op je werk. 

Mindfulness en visualisaties

De meest stressvolle periodes in mijn leven waren een stuk beter vol te houden door regelmatig te mediteren. Het effect van mindfulness is voor mij heel concreet. Maar je hoeft mij niet op m'n groene ogen te geloven. De wetenschap heeft er talloze malen onderzoek naar gedaan dat wijst uit dat de hersenen van mensen die mediteren er anders uit zien dan die van mensen die niet mediteren. 

Ook door regelmatig kort te mediteren bereik je al effect. Een verminderde gevoeligheid voor stress, een verbeterd concentratievermogen en een beter werkgeheugen liggen al vrij snel binnen bereik.

Mindfulness of meditatie

Een meditatie is een moment dat je neemt om met je aandacht bij jezelf te zijn.
Bewustzijn van hoe het met je gaat, draagt bij aan een rustig gevoel, zelfacceptatie en veerkracht bij tegenslagen. Hoewel meditatie zweverig wordt gevonden, is mijn ervaring dat het effect van een meditatie heel concreet is. In een meditatie kun je je bewust zijn van wat je ervaart, voelt en denkt. Die ervaringen, gevoelens en gedachten zijn er al en worden niet meer, minder of anders, zodra je erop let. Het feit dat je er bewust van wordt kan iets oproepen, zoals schrik of onrust. Of juist rust en ontspanning. En dat is beide prima. Je hoeft niet zen te worden van meditatie. De enige bedoeling van meditatie is zijn met wat er al is. En gek genoeg, levert dit mild aanwezig zijn bij wat er in je leeft, uiteindelijk rust, ontspanning, acceptatie, heling en veerkracht op.

Visualisatie

Een visualisatie is een geleide oefening waarin je je verbeeldingskracht gebruikt om je iets voor te stellen. Anders dan bij meditatie heeft een visualisatie vaak wel een specifiek doel. Bijvoorbeeld om een gevoel of mindset te creëren, ontspanning te ervaren of los te komen van je dagelijkse beslommeringen. Je hersenen maken geen onderscheid tussen wat echt gebeurt en wat je je voorstelt. De gedachten en beelden die je creëert tijdens een visualisatie, creëren neurale paden – je brein vertelt de neuronen dat je de actie echt aan het uitvoeren bent. Je stelt je voor dat je nieuwe energie krijgt van een heerlijke boswandeling en daarna kun je de energie echt voelen. Daarom kan een visualisatie heel krachtig zijn.

Genoeg reden om een meditatie of visualisatie in te zetten tijdens coaching!

Eén van de meest effectieve manieren om mindfulness bij coaching in te zetten is het in toom houden van je innerlijke criticus. Je weet wel, dat stemmetje dat stemmetje dat altijd commentaar op je heeft en altijd dingen weet op te noemen die je niet goed hebt gedaan of beter hadden gekund. Dit stemmetje heeft vaak grote invloed op hoe zelfverzekerd je je voelt. Door mindfulness toe te passen, dus te oefenen met je aandacht bij jezelf te blijven zónder daar meteen iets van te vinden, wordt de invloed van je innerlijke criticus kleiner. En dat is belangrijk want er is nog nooit iemand gelukkiger geworden door superstreng te zijn voor zichzelf.